Våffeldagen

               Bob Dylan

Idag är det Jungfru Marie Bebådelsedag, vilket betyder att vi svenskar äter en massa våfflor. Kom just på att jag het glömt bort att det även är tran dagen. Godisgrisar som vi är i vår familj har vi sedan jag och mina syskon var små, firat tran dagen. För er som inte vet var det innebär kan jag förklara att under natten mellan lördagen och söndagen på jungfru Marie bebådelsedag ska alla snälla barn hänga upp en strumpa med klädnypa i sovrummet och under natten kommer tranan in genom fönstret och lägger godis eller någon annan liten present i strumpan. Jag och min syster brukade ta pappas raggsockor, för att det skulle få plats så mycket godis som möjligt. Det är en lite mysig tradition som jag gärna vill föra vidare när jag själv får barn.

Igår var våra vänner och hälsade på här hemma och de hade med sig sin hund (som för övrigt heter samma som vår katt, Elsa) för första gången. Jag var lite orlig för detta första möte, men det gick över förväntan. Hunden Elsa är van vid katter och skötte sig exemplariskt, förutom när hon skulle hem och tömde katternas båda matskålar under några få sekunder utan uppsikt. Man kan inte annat än skratta, även om hon vet att man inte får göra så. Hon höll sig i sin bädd och kikade på katterna på avstånd. Katterna som är innekatter har aldrig sett en hund innan, så de höll sig på behörigt avstånd och bara betraktade den stora hunden, en Rhodesian Ridgeback. Jag hade trott att de skulle springa under sängen och lägga sig och skaka så det gick över förväntan. Och det var bara första mötet, så småningom kanske de till och med kan komma fram och hälsa på varandra, det är i alla fall min förhoppning.

Idag ska sambon iväg och spela trummor och jag ska åka hem till föräldrarna och äta våfflor. Ett par stycken slinker nog ner, även om jag inte är så överförtjust i dem. Tar nog med mig kameran så jag ska fråga mamma om jag får publicera lite bilder från deras fina hem, här på bloggen. Bjuder idag på en bild från vårt vardagsrum. Ha en bra dag alla våffelälskare!!!

Kommentarer
Postat av: Malin Inspiration & design

Snyggt sideboard. Gillar gamla teakmöbler. Mycket intressant du bjussar på i din blogg. Nu ska jag inte terrorisera dig mer. ;) För i dag! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback